março 31, 2007

the after list

Books I wanted to buy during the PhD, that never did because of many reasons: doubts about the content being good enough; doubts about being really in my focus target; and most of the time because of the high price :). Now i'm taking a new look trough all the lists i got creating a new general list of still interesting propositions that i'll try to buy for my next ventures.


Emotion and cognition
Psychology of Entertainment by Jennings Bryant and Peter Vorderer;
Communication and Emotion: Essays in Honor of Dolf Zillmann (LEA's Communication) - Jennings Bryant;
Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do (Interactive Technologies) - B.J. Fogg;
The Imagineering Way: Ideas to Ignite Your Creativity - The Imagineers;
Philosophy in the Flesh : The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought - George Lakoff;
Influence: The Psychology of Persuasion - Robert B. Cialdini;
Upheavals of Thought: The Intelligence of Emotions - Martha C. Nussbaum;
The Nature of Insight (Bradford Books) - Robert J. Sternberg;
Recreative Minds: Imagination in Philosophy and Psychology - Gregory CurrieHow We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics, Literature and Informatics - N. Katherine Hayles;


Game design and development
Patterns in Game Design (Charles River Media Game Development) - Staffan Bjork;
The Illusion of Life: Disney Animation by Ollie Johnston and Frank Thomas;
A Philosophy of Mass Art - Noel Carroll;
Cinema and Sentiment - Charles Affron;

março 29, 2007

Thesis delivered


Thesis delivered today at 2 p.m.
Now i'll have to wait for the Jury deliberation and choosing of the defence day. In the mean time i'll try to rest a bit.

março 22, 2007

Emoção Responsável pela Moral

Novo estudo publicado na Nature sobre a possibilidade de relação entre a capacidade de ajuizamento moral e a emoção humana.
Na verdade, este estudo não vem revelar nada que Damásio já não tenha subtilmente dito anteriomente. Se não vejamos

“As emoções são inseparáveis da ideia de recompensa ou castigo, de prazer ou de dor, de aproximação ou afastamento, da vantagem ou desvantagem pessoal. Inevitavelmente, as emoções são inseparáveis da ideia do bem e do mal” (Damásio, 1999:77)

Agora que os testes são fantásticos, são. Cada um dava um filme melhor que o outro e nisto faz-me pensar directamente no cineasta dos dilemas, Krzysztof Kieslowski . Para além dos decálogos ou das cores, veja-se um dos seus últimos argumentos filmado postumamente Heaven.

Vejamos dois exemplos,

Teste #"Você sabe que uma dada pessoa tem sida e que tenciona deliberadamente infectar outras. Algumas dessas pessoas irão com certeza morrer. As duas únicas opções que você tem são deixar que isso aconteça ou matar a pessoa. Você carrega no gatilho?"

Teste ##
“Soldados inimigos invadiram a sua aldeia. Você e outros refugiam-se num sótão [...] O seu bebé começa a chorar. [...] Você tapa-lhe a boca. [...] Para salvar a sua própria vida e a dos outros você precisa de matar o seu filho por asfixia. Você asfixiaria o seu bebé para salvar a sua própria vida e a dos outros?"

Ainda sobre este assunto, no outro dia conversava com uma colega de psicologia sobre a incompreensão e por vezes até mesmo uma atitude mais agressiva de grande ignorância quando apresentamos determinados estudos realizados no âmbito da Emoção. E realmente quanto mais penso nisto, mais tenho a sensação que as pessoas sentem receio, sentem um receio colectivo face à possibilidade de podermos desvendar a última fronteira que nos separa dos animais (sic) e das máquinas. Veja-se sobre isso os comentários deixados no Público sobre este novo estudo de Damásio e colegas.

Pixar Storytelling

The Commandments from the Pixar team.
  • "Empathize with your main character

  • Unity of opposites. Each character must have clear goals that oppose each other.

  • You should have something to say.

  • Have a key image, almost like a visual logline, to encapsulate the essence of the story; that represents the emotional core on which everything hangs.

  • Know your world and the rules of it.

  • The crux of the story should be on inner, not outer, conflicts.

  • Developing the story is like an archeological dig.

  • Animation should be interpretive, not realistic.

  • "Just say no" to flashbacks. Only tell what's vital, and tell it linearly.

  • Consider music as a character to anchor the film. Music is a keeper of the emotional truth."

"Like telling a good joke, storytelling requires that you know where you're going with a tale. You must know the punchline, the end result, the goal. Then, in arriving there, it's not so much what you say, but how you say it."
Daqui podemos extrair que a emoção anda de mão dada com a linearidade narrativa...
(from AWN)

Os meus videojogos (1980-1995)

Aceitando o repto de André Carita, aqui fica a minha lista dos 10. Optei por criar duas listas. A primeira que apresento neste post, como aquela que representa os dias do passado e é dependente de memórias que ajudaram a marcar estes ecrãs nas nossa mente e nos nossos gostos. A segunda lista dirá respeito a actualidade dos videojogos e será publicada no próximo post.




Space Invaders (1978) e Pac-man (1979)


Dois dos jogos mais viciantes e que mais moedas me levaram em tardes solitárias numa máquina de um café de uma aldeia tipicamente portuguesa nos inícios dos anos 80. Julgo que primeiramente 2$50, os famosos dois e quinhentos :) e depois 5$00.



Double Dragon (1987)

Mais moedas, muitas moedas até conseguir chegar ao final com apenas uma única moeda, proporcionando uma hora inteira de diversão por apenas 25 escudos. No mítico salão de jogos Tin-Tin em Coimbra. Em finais dos anos 80, passavamos a maior parte dos intervalos entre aulas neste salão e à noite entre o salão de estudo da tarde e o da noite era para aqui que vinhamos todos. Muitas vezes não tinhamos moedas, mas ficavamos horas a ver jogar, a explicar novas técnicas e a aprender também. O próprio jantar acabava muitas vezes por ficar esquecido porque quando olhavamos para o relógio já a hora de fecho da cantina tinha passado.



Leisure Suit Larry (1987)

O primero videojogo de comédia e de adultos, se bem que de adulto tinha muito pouco. Talvez o que tinha mais era a irritante verificação da idade no início feita com perguntas que supostamente só um adulto saberia responder. Mas que o estereotipo de Larry era de morrer a rir, era :-).



Cabal (1988)

Muitas moedas. O prazer do lançamento de granadas, a destruição e principalmente o jogo em equipa.



Prince of Persia (1989)

Tardes e noites solitárias no quarto do colégio onde estudava. Plataforma, Unisys 386.

Rick Dangerous I & II (1989, 1990)

Tardes e noites solitárias no quarto do colégio onde estudava. Plataforma, Unisys 386.



Street Fighter II (1992)

Tardes inteiras sem aulas de lutas entre amigos. Num qualquer dia o jogo acabou por gerar discussão, que colocou um dos meus amigos a chorar e fez com que acabássemos ali os jogos de Street Fighter. Nintendo SNES


Super Mario Bros. (1992)
Delirante, parece que ainda ouço a música e os efeitos sonoros. Nintendo SNES



Doom (1993)
A primeira reacção foi, simplesmente motion sickness. Só consegui verdadeiramente entrar e jogar depois de insistir várias vezes.



Phantasmagoria (1995)
A minha primeira experiência de Cinema Interactivo. Na altura, o jogo representava o apogeu cinemático dos videojogos.

Em breve a lista actual desligada de memórias e tempos idos e desenhada com base num análise mais clínica das suas mecânicas.

março 21, 2007

Software for Game Design development, part II

Game Engines vs. Programming based tools

Interactive Playgrounds (Game Engines)

1 - Neverwinter 2 Toolset
2 - CryEngine Sandbox
3 - UnrealEd Runtime
4 - Source (Half-Life 2)
5 - Doom SD Kit

Advantages: powerful; embedded worlds, characters and behaviours

Limitations: difficult to change and expand beyond concepts of the game; portability, and uncertain future


Programming Based Tools


1 - Director Mx (Macromedia/Adobe)
- easy to learn
- strong limitations in 3d lighting

2 - Panda3d (Walt Disney Imagineering)
- medium to easy learning curve
- seems powerful

3 - Virtools (Dassault Système)
- awkward system
- very oriented into prototyping only

4 - XNA Studio (Microsoft)
- difficult to learn
- possibility to developp directly for Xbox

Advantages: Portability, limited only by the technology

Limitations: No materials available, everything (environments, objects or characters) must be developed from scratch, making it hard to start, manage and learn. By now, any of these solutions still have an uncertain future however they are in a better position than Game Engines.


Look fort Part I.

março 20, 2007

Software for Game Design development, part I

Programming languages
1 - Lingo - very easy to learn, with medium weaknesses
2 - Python - easy to learn, medium to high powerful when bind with C++
3 - Visual C++ - hard to learn but with unbeatable performance for games4 - Visual Basic - easy to learn, getting powerful5 - Engine Scripting - dependent of the engine, normally easy but limited
6 - LUA - as Python, less graphic oriented
7 – JAVAas C++ it’s hard to learn and powerful but it’s not as used as C++ in the industry

3D tools

1 - 3d Studio Max - best architecture for plug-ins, powerful
2 - Blender - open-source with a medium performance
3 - Maya - the best available for animation but very expensive
4 - Cinema 4D - easy to learn, but not as widespread as Max
5 - Poser - very handy for quick character design but useless for animation


Look for Part II of this article.

Automatização e agregação de media


Um sistema que permite agregar conteúdos: vídeo, imagens e texto e produzir notícias audiovisuais recorrendo a um sistema baseado no jogo Half-life 2.

"News at Seven is an automatic system that crafts daily news shows. It finds the news you are interested in; edits it; finds relevant images, videos, and external opinions; and then presents it all using a virtual news team working in a virtual studio. News at Seven is a uniquely compelling experience that can present traditional news--augmented with supplemental images, videos, and opinions from the blogosphere—all without human intervention."

Experimental Gameplay

«
. Innovative user interfaces that use natural language processing, image recognition, gestural control, new hardware devices, and the like.

. Generative games, where the gameplay or world is dynamically generated based on choices the player makes.

. Gameplay based on the emotions of (and interactions between) non-player-characters, where the player influences the characters to achieve some goal.

. Interactive storytelling, where the plot or dialog of the game changes in a fine-grained manner (in contrast with more typical discrete "branching points").

. Subtle emergent gameplay, where game systems interact to provide evolving situations. Physics-based gameplay would be an example of this. Another example would be a game with complex interpersonal interactions, like alliances and feuds between groups.

. Novel sorts of multiplayer interactions -- online, at the same machine, with wireless devices, using image recognition, or whatever.
»

from CFP of Experimental Gameplay